بررسی سبک غزلیات اوحدی مراغی (در سطح بلاغی)

پایان نامه
چکیده

شیخ اوحدالدین یا رکن الدین بن حسین اوحدی مراغی (م: 738‏هـ ق)، شاعر و عارف اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم است که کلیات وی را مجموعه غزلیات، قصاید، قطعات، ترجیعات، رباعیات و هم¬چنین دو مثنوی با نام ده¬ نامه (یا منطق العشاق) و جام جم تشکیل می¬دهد. در دیوان اوحدی مراغی بیش از 870 غزل وجود دارد که از جنبه‏های مختلف سزاوار بررسی و توجه بیشتر هستند. یکی از این جنبه‏ها سبک‏شناسی است که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. غزل اوحدی مراغی در سه سطح زبانی، فکری، و ادبی شایستۀ تحلیل و بررسی است، اما در میان سه سطح یاد شده، خصیصه¬های ادبی این غزلیات، رنگ خاصی به شعر وی بخشیده که در این پژوهش به بررسی آن¬ها پرداخته شده است. این رساله در سه فصل بررسی و تنظیم شده که فصل اول شامل کلیات و تعاریف است که به شرح و بیان مسئله، ضرورت و اهمیت موضوع، اهداف تحقیق، کاربرد نتایج تحقیق، پیشینه علمی موضوع، فرضیه یا سؤال¬های تحقیق و شرح روش تحقیق می¬پردازد. فصل دوم به¬صورت زندگی¬نامۀ اوحدی مراغی، آثار اوحدی مراغی، دانش و آگاهی اوحدی مراغی، تأثیر و تأثر اوحدی مراغی بر شعرای قبل و بعد از خود، تاریخچۀ سبک-شناسی در ایران، سبک و سبک¬شناسی، معرفی لایه¬های سبکی و تعریف سبک دوره¬ای و سبک عراقی تنظیم شده است. فصل سوم، که تنۀ اصلی پایان¬نامه را تشکیل می¬دهد، در چهار بخش تنظیم شده است؛ در بخش نخست به بررسی تشبیه در سبک سخن اوحدی مراغی پرداخته شده، در بخش دوم کیفیت سبک استعاره¬ای غزلیاتِ مورد بحث بیان گردیده، در بخش سوم نحوۀ کاربرد کنایه در غزل اوحدی مراغی ارائه شده و در بخش واپسین سبک ایهامی غزلیات اوحدی مراغی بررسی گردیده است. نتایج پژوهش نشان می¬دهد که چهار صنعت بلاغی مذکور به غزل اوحدی مراغی غنای خاصی بخشیده است به نحوی که باید سخن وی را کلامی تصویری با معانی چند لایه محسوب کرد. بسامد بالا، تداوم در تکرار و پراکندگی هر یک چهار صنعت مذکور در سطح غزلیات شاعر سبب گردیده است که به عنوان وجه غالب در سطح بلاغی معرفی گردند.

منابع مشابه

کارکردهای بدل بلاغی در غزلیات حافظ

حافظ به گواهی دیوانش، در انتخاب واژگان وسواس ویژه‌ای دارد. نکتۀ قابل توجه در ابیات خواجه، ارتباط واژگان است؛ که هر بیت را با زنجیره‌ای از تناسبات معنایی و لفظی درهم‌ تنیده‌است. یکی از روابطی که میان مفاهیم و واژگان وجود دارد، رابطۀ جانشینی است؛ که اصطلاحاً آن را بدل بلاغی می‌نامیم. به این معنی که مفهومی که در پارۀ نخست بیت آمده، در پارۀ دیگر تکرار می‌شود. اما به‌جای این‌که لفظ تکرار شود، همان مع...

متن کامل

تحلیل سبک شناختی منظومه‌ی جام جم اوحدی

این مقاله کوششی است در بازشناسی و بازبینی ساختار کلی منظومه‌ی جام جم اوحدی مراغه‌ای و بحث درباره‌ی تأثیرات نظام‌های گوناگون فکری مؤلف در زبان و بلاغت متن، در بخش‌های مختلف این منظومه، جهان بینی مصنف بر اساس موضوع بحث، تغییر می‌کند و این تغییرات در زبان و بلاغت متن، نمودار می‌شود. در این مقاله برای نخستین بار طرح کلی جام جم به‌عنوان یک دایره المعارف ادبی فلسفی منظوم مورد بررسی قرار گرفته و کوشش ...

متن کامل

تأملی در مضامین و شگردهای بلاغی غزلیات ولی دشت بیاضی

یکی از بزرگان و مفاخر استان خراسان جنوبی که تاکنون جایگاه ادبی او ناشناخته مانده، ولی دشت بیاضی است. بدین منظور به شیوه‌ی توصیفی و تحلیل محتوا به بررسی مضامین و زیبایی‌های لفظی و معنوی اشعار او پرداخته اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که غزل ولی دشت بیاضی غزلی شیوا و دل نشین در موضوع عشق مجازی است و ویژگی‌های مکتب وقوع را دارد. شعرش پر از سوز و گداز است، حالات مختلف عشق را به زیبایی و شیوایی و ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ایلام - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023